Igor Strawiński

(Игорь Стравинский / Igor Stravinsky)

Strawiński.jpg
Data urodzenia: 17.06.1882
Data śmierci: 06.04.1971

Igor Fiodorowicz Strawiński nazywany jest czasem ojcem współczesnej muzyki klasycznej. Zarówno na Zachodzie, jak i w Rosji uważany jest za kompozytora, który wywarł największy wpływ na muzykę XX wieku. „Time Magazine” umieścił Igora Strawińskiego na liście 100 najważniejszych postaci stulecia.

Jego utwory są tak niezwykłe przede wszystkim ze względu na swoją niespotykaną różnorodność stylistyczną.

Igor Strawiński urodził się w Oranienbaum (dzisiejszy Łomonosow), a wychował w Petersburgu. Wychowywany był w surowym duchu, bez zbędnych emocji i uczuć. Ojciec kompozytora był śpiewakiem w słynnym petersburskim Teatrze Maryjskim, stąd Igor Strawiński od najmłodszych lat grał na fortepianie, studiował teorię muzyki i próbował swoich sił w kompozycji. Mimo to, rodzice przewidzieli dla niego karierę prawnika. Rzeczywiście rozpoczął studia prawnicze na Uniwersytecie w Petersburgu, lecz nigdy ich nie skończył, koncentrując się po śmierci ojca na muzyce. Nie studiował w konserwatorium, pobierał za to lekcje u najwybitniejszego ówczesnego kompozytora Rosji – Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, który stał się dla Igora Strawińskiego drugim ojcem.

Zadebiutował 27 grudnia 1907 roku dwoma pieśniami: Wiosna Pastorale. Fala sukcesów rozpoczęła się trzema baletami, zamówionymi przez Siergieja Diagiliewa i wykonanych przez jego zespół baletowy Les Ballets Russes ("Balety rosyjskie"): Ognisty ptak (1910), Pietruszka (1911/1947) i Święto wiosny (1913).

Zarówno Ognisty ptak, jak i Pietruszka były niezwykle ciepło przyjęte przez oszołomioną dziełami Strawińskiego paryską publiczność i krytykę (Rosjanie pozostawali sceptyczni). Premiera Święta wiosny, baletu, w którym nie ma tradycyjnie pojmowanej akcji, a na dobrą sprawę także i libretta przerodziła się w manifestację oburzonej publiczności. Utwór ten w sposób najpełniejszy burzył wszystko to, co wcześniej rozumiano i definiowano pod pojęciem metrorytmiki. Melomani Paryża nie byli gotowi na tak silną dawkę nowatorstwa dźwiękowego i wyrazowego. Hałasy i jawny sprzeciw audytorium uniemożliwiły wykonanie dzieła. Jednakże krytyka oceniła dzieło Rosjanina niezwykle wysoko. Po dziś dzień wizja pogańskich rytuałów wyobrażona przez Strawińskiego w starożytnej Rosji olśniewa, a nawet obezwładnia miłośników muzyki całego świata.

Po paryskiej premierze Ognistego ptaka Strawiński wraz z żoną i dziećmi postanowił przenieść się na Zachód. Do kraju już nie powrócił. Przez kolejne lata mieszkał w Szwajcarii i we Francji, a w 1939 roku przeniósł się na stałe do Stanów Zjednoczonych, do Los Angeles, które w owym czasie stanowiło swoiste centrum światowej kultury, do którego wyemigrowało mnóstwo artystów takiego formatu, jak: Tomasz Mann, Otto Klemperer, Franz Werfel, Arthur Rubinstein czy George Gershwin. Do jego rezydencji w Beverly Hills przybywali pisarze Wystan Hugh Auden, Christopher Isherwood, Dylan Thomas i słynny Aldous Huxley.

Rosję odwiedził tuż przed wybuchem I wojny światowej, a potem dopiero w 1962 roku, kiedy przyjął zaproszenie Nikity Chruszczowa do Związku Radzieckiego, gdzie dał serię koncertów.

Życie twórcze Igora Strawińskiego dzieli się na trzy okresy: na okres rosyjski, kiedy powstały najsłynniejsze baletowe utwory i kiedy kompozytor czerpał często z motywów ludowych, rosyjskiego folkloru, niekiedy wykorzystując melodie ludowe jako tematy swoich dzieł. Wtedy też zaczął formułować własny język muzyczny.

W kolejnym okresie kompozytor zwrócił się w stronę neoklasycyzmu. Utwory Strawińskiego z tamtych lat wykorzystują tradycyjne muzyczne formy, oddają hołd wielkim mistrzom lat poprzednich – Bachowi, Verdiemu czy Czajkowskiemu. Rozedrgane emocje, które wcześniej tak poraziły publiczność, skrywając głęboko pod surową i obojętną warstwą.

Trzeci okres twórczości wybitnego twórcy rozpoczął się mniej więcej w latach pięćdziesiątych, kiedy Strawiński zainteresował się techniką serialną. Zwrot ku dodekafonii widać w Kantacie (1952), bardziej jeszcze w Septecie, w całości zbudowanym metodą seryjną. Wspaniałym popisem technicznym staje się Canticum sacrum ad honorem sancti Marci nominis (1955), swoista synteza muzyki europejskiej. Kompozytor w trzecim  swoim okresie dzieła jeszcze bardziej złożone – rytmicznie i harmonicznie – niż utwory z jego poprzedniej twórczości. Pomimo tej zawiłości, muzyka ta posiadała wszystkie cechy charakterystyczne dla dotychczasowego dorobku kompozytora.

Strawiński zmarł w wieku 88 lat w Nowym Jorku, w którym mieszkał przez ostatnie lata swojego życia. Aż do śmierci był kompozytorem aktywnym i twórczym. Ostatnim jego utworem  było Requiem Canticles, które wykonano na jego pogrzebie. Wybitnego kompozytora pochowano na cmentarzu Isola di San Michele w Wenecji, niedaleko grobowca Sergieja Diagiliewa i Josifa Brodskiego.

AK

  • Septet - I quartet notefiles/mp3/7073.mp3
  • Septet - Passacagliafiles/mp3/7076.mp3
  • Septet - Giguefiles/mp3/7078.mp3
  • Cantata A Lyke-Wake Dirge (Versus I Prelude) files/mp3/7074.mp3
  • Cantata Ricercar I The Maidens Came files/mp3/7077.mp3
  • Cantata A Lyke-Wake Dirge (Versus II 1st Interlude) files/mp3/7079.mp3
  • Cantata Ricercar II Tomorrow Shall Be files/mp3/7080.mp3
  • Cantata A Lyke-Wake Dirge (Versus III 2nd Interlude) files/mp3/7081.mp3
  • Cantata Westron Wind files/mp3/7082.mp3
  • Cantata A Lyke-Wake Dirge (Versus IV Postlude)files/mp3/7083.mp3
  • Ragtime na jedenaście instrumentówfiles/mp3/7084.mp3
  • Piano-Rag-Musicfiles/mp3/7085.mp3
  • Pastorałkafiles/mp3/7062.mp3
  • Tangofiles/mp3/7067.mp3
  • Requiem Canticles - II Exaudifiles/mp3/7068.mp3
  • Requiem Canticles - III Dies Iraefiles/mp3/7069.mp3
  • Requiem Canticles - IV Tuba Mirumfiles/mp3/7070.mp3

Balet

  • Pietruszka - Jarmarkfiles/mp3/7017.mp3
  • Pietruszka - Tłumyfiles/mp3/7018.mp3
  • Pietruszka - Pokój szarlatanówfiles/mp3/7019.mp3
  • Pietruszka - Taniec rosyjskifiles/mp3/7020.mp3
  • Pietruszka - Pietruszkafiles/mp3/7021.mp3
  • Pietruszka - Maurfiles/mp3/7022.mp3
  • Pietruszka - Taniec Balerinyfiles/mp3/7023.mp3
  • Pietruszka - Walcfiles/mp3/7024.mp3
  • Pietruszka - Jarmark i śmierć Pietruszkifiles/mp3/7025.mp3
  • Pietruszka - Taniec naniekfiles/mp3/7026.mp3
  • Pietruszka - Wieśniak z niedźwiedziemfiles/mp3/7027.mp3
  • Pietruszka - Cyganie i kupiecfiles/mp3/7028.mp3
  • Pietruszka - Taniec woźnicówfiles/mp3/7029.mp3
  • Pietruszka - Przebierańcyfiles/mp3/7030.mp3
  • Pietruszka - Śmierć Pietruszkifiles/mp3/7031.mp3
  • Święto wiosny - Akt I - Uwielbienie Ziemi - Introdukcja files/mp3/7033.mp3
  • Święto wiosny - Akt I - Uwielbienie Ziemi - Wiosenne wróżny i tańce młodzieńców files/mp3/7034.mp3
  • Święto wiosny - Akt I - Uwielbienie Ziemi - Zabawa w porywaniefiles/mp3/7035.mp3
  • Święto wiosny - Akt I - Uwielbienie Ziemi - Wiosenne korowodyfiles/mp3/7036.mp3
  • Święto wiosny - Akt I - Uwielbienie Ziemi - Walka dwóch plemionfiles/mp3/7037.mp3
  • Święto wiosny - Akt I - Uwielbienie Ziemi - pochód Mędrcafiles/mp3/7038.mp3
  • Święto wiosny - Akt I - Uwielbienie Ziemi - Mędrzecfiles/mp3/7039.mp3
  • Święto wiosny - Akt I - Uwielbienie Ziemi - Taniec Ziemifiles/mp3/7040.mp3
  • Święto wiosny - Akt II - Wielka Ofiara - Wstępfiles/mp3/7041.mp3
  • Święto wiosny - Akt II - Wielka Ofiara - Tajemniczy Krągfiles/mp3/7043.mp3
  • Święto wiosny - Akt II - Wielka Ofiara - Uwielbienie Wybranejfiles/mp3/7044.mp3
  • Święto wiosny - Akt II - Wielka Ofiara - Wywoływanie Duchówfiles/mp3/7045.mp3
  • Święto wiosny - Akt II - Wielka Ofiara - Obrzęd Rytualnyfiles/mp3/7046.mp3
  • Święto wiosny - Akt II - Wielka Ofiara - Święty Taniec Wybranej files/mp3/7047.mp3
  • Ognisty ptak - Suita - Wstępfiles/mp3/7055.mp3
  • Ognisty ptak - Suita - Taniecfiles/mp3/7056.mp3
  • Ognisty ptak - Suita - Wariacjefiles/mp3/7057.mp3
  • Ognisty ptak - Suita - Rondofiles/mp3/7058.mp3
  • Ognisty ptak - Suita - Piekielny taniecfiles/mp3/7059.mp3
  • Ognisty ptak - Suita - Kołysankafiles/mp3/7060.mp3
  • Ognisty ptak - Suita - Hymn Finałowyfiles/mp3/7061.mp3
  • Pulcinella - Uwerturafiles/mp3/7086.mp3
  • Pulcinella - Gawottafiles/mp3/7087.mp3

Pieśń

  • Sowa i kotekfiles/mp3/7071.mp3

Newsletter

Patronat Ruslink.pl

„Śladem Okudżawy” to najnowsza płyta w wykonaniu Evgena Malinovskiego, trzecia w cyklu „Syberyjski bard zaprasza” więcej...

Wiktor Jerofiejew

Kontrowersyjny pisarz rosyjski, jeden z poczytniejszych autorów, który bezlitośnie wytyka wady własnego narodu i niszczy jego mity. więcej...

Czy wiesz, że ...